2014-01-21 - Opleiding Aikidoleraar leuk, leerzaam en zeer waardevol

Groepsfoto geslaagde cursisten lerarenopleiding aikido

Dennis Vorster rondde in juni 2013 de opleiding Aikidoleraar A van de JBN met succes af. Nu is hij officieel aikidoleraar en geeft les in een eigen dojo. Wij vroegen hem hoe hij op de opleiding terugkijkt.

“Na het behalen van mijn 2e dan in 2010 ontstond de wens om mezelf als beginnend lesgever door middel van de aikidoleraaropleiding verder te ontwikkelen. Ik assisteerde mijn leraar al in de dojo door soms lessen over te nemen en te helpen bij voorbereiden en afnemen van kyu-examens, of organisatie van stages. Het voelde daarom als een logische volgende stap om de opleiding te gaan volgen. Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt en ben in september 2012 de opleiding gestart.

Een mooi aspect aan de opleiding vond ik de ontmoetingen met andere aikidoka’s, zowel de medecursisten als de leraren. In onze groep waren mensen van Aikikai en aikibudo vertegenwoordigd op diverse gevorderde niveaus. Dat iedereen een eigen(wijze) kijk heeft op aikido, zowel technisch als theoretisch, bleek wel uit de soms pittige discussies tijdens de theorielessen. Erg interessant!

Het geven (en krijgen) van deze minilessen was altijd leuk en interessant. Vooral als je zelf denkt een leuke les te geven en halverwege aan de groep merkt dat je lesplan niet ‘lukt, loopt of leeft’. Dan onderzoek je met elkaar wat er anders zou kunnen en pas je dat aan. Je moet daarbij bereid zijn je open te stellen voor de feedback en dan is het ook meteen enorm leerzaam en leuk! Het gaat om het leren lesgeven en feedback leren geven en ontvangen. Evalueren, leren en verder ontwikkelen. Ik vond hierbij persoonlijk ook de kennismaking met aikibudo in de minilessen een verrijking!

Dennis Vorster rondde de opleiding Aikidoleraar A met succes af

Naast de lesdagen in Nieuwegein vergt de opleiding ook veel eigen tijd en inspanning; je moet bijvoorbeeld een aantal lessen geven bij je beide praktijkbegeleiders. Lessen die je ook moet voorbereiden, voorbespreken en evalueren. De door de praktijkbegeleider voor akkoord afgetekende lespannen en verslagen verzamel je in je portfolio. Naast die ‘stagelessen’ moet je zelfstandig dojo-activiteiten organiseren (bijvoorbeeld een stage) en daarvan moet ook een uitwerking en verslag in het portfolio terecht komen. En er moeten kyu-examens afgenomen worden onder toeziend oog van de praktijkbegeleiders. Ik wil langs deze weg nogmaals mijn praktijkbegeleiders, Paul Janssen en Chris de Jongh, bedanken voor hun tijd en energie die ze er aan besteed hebben (en nog steeds). Ook van praktijkbegeleiders vraagt het begeleiden van een cursist een forse inspanning en flexibiliteit!

Al met al ben ik nog steeds blij dat ik de stap heb gezet. Inmiddels ben ik gestart met een eigen dojo (Aishinkai Aikido in Mijdrecht) en daar kan ik al het geleerde meteen in de praktijk brengen bij mijn leerlingen, bijna allemaal beginners. Ik val in mijn lessen vaak terug op (didactische) principes uit de opleiding en daar zit voor mij de grootste winst! Als je overweegt of je de opleiding wil gaan doen kan ik alleen maar zeggen dat het leuk, leerzaam en zeer de moeite waard is. Hou er wel rekening mee dat je er veel tijd en energie in moet stoppen, maar dan heb je er ook echt wat aan. Wil je een keer van gedachten wisselen en mijn ervaringen aanhoren? Mail me gerust!”

– Dennis Vorster



Terug naar nieuws lijst